Rok se s rokem sešel a ve dnech 9. - 10.9.2006 proběhl již 12. ročník
cyklistické soutěže K293 tour, který byl současně druhým ročníkem, kdy se
startovalo mimo Karlovy Vary. Místo startu bylo stejné jako loni – tj. ve
Žluticích u nádraží. I letos byl z Karlových Varů vypraven cyklobus
– stejně jako loni autobus Karosa B732 Dopravního podniku K.Vary, evidenční
číslo 300. Na start se dostavilo celkem 16 závodníků, což slibovalo šanci na
relativně vysoký počet družstev a tedy zajímavější soutěž, nicméně nakonec
tomu tak nebylo…
Ještě před startem se totiž zrodil první konflikt. Většina závodníků se
rozdělila na dvou až tříčlenná družstva, s výjimkou družstva č. 5, kde
jeli 2 noví účastníci, kteří závodili vůbec poprvé. Ovšem skupina č. 4 hodlala
mít také 4 účastníky, přestože nového závodníka měla pouze jednoho. Respektive
ona ta skupina jako celek nehodlala, pouze někteří její členové hodlali.
Vrcholem bylo, že když se jeden ze členů skupiny č. 4 dohodl se členem skupiny
č. 3, že pojedou spolu a vytvoří tak další skupinu, tak byl odvolán členkou
skupiny č. 4 stranou, tam patřičně zpracován (kulantně řečeno), aby
organizátorům, kteří již novou skupinu zapisovali do startovní listiny, sdělil,
že je všechno jinak a že trvají na čtyřčlenné skupině… S tím ovšem
nesouhlasil člen skupiny č. 3, který podal protest.
Organizátoři nakonec dali závodníkům časový limit, do kterého se mají
dohodnout na složení skupin s tím, že neučiní-li tak, bude složení skupin
určeno direktivně pořadatelem. Člen skupiny č. 3 nakonec rezignoval a vznik
čtyřčlenné skupiny nakonec umožnil. Skupina č. 4 tak mohla být spokojená. Pod
záminkou jedné nové členky, která kolem sebe potřebuje 3 zkušenější, jinak by
zabloudila, zhavarovala, zkolabovala či absolvovala jinou dramatickou
katastrofu, se totiž skrývala taktika a strategická dělba práce: krom nové
závodnice měl jeden ze členů s sebou notebook, jiný telefon s
kontakty na x zpravodajů a ten třetí? Řízky a jiné naturálie a dost rychlosti
a energie na případné „vracecí otázky“… Ovšem ani tato kombinace nebyla
nakonec papírově největším favoritům nic platná…
16 závodníků tedy nakonec vytvořilo pouze 5 družstev. Počasí jim velmi přálo,
trasa vedla poklidnou vesnickou krajinou plnou pěkných výhledů do okolí, a tak
v pelotonu panovala všeobecná spokojenost a dobrá nálada. Ne tak v
organizačním týmu, jelikož organizátor, který zajišťoval pořadatelské vozidlo,
oznámil, že musí poměrně brzo odpoledne odjet a navrátí se až druhý den ráno.
Trasa vedla ze Žlutic severním směrem, přes Valeč, Nepomyšl, Mašťov a Radonice
až k Nechranické přehradě do kempu Vikletice. Jedinou vadou na kráse byl
poměrně malý počet hospod na trase. Respektive použitelných hospod – protože
řada z nich otvírala až v odpoledních hodinách. Většina závodníků se
občerstvila v hospodě U tety v Mašťově. Jedné ze skupin se tam
líbilo takovým způsobem, že v ní strávili hodinu a půl, což se nakonec
ukázalo pro jejich celkový výsledek jako osudné, jelikož kvůli tomu nestihli o
17 minut limit a vzhledem k velké vyrovnanosti výsledků bylo právě těch
17 stržených bodů fatálních…
V cíli první etapy proběhl meziúkol, kterým byl krátký sprint od chatky
organizátorů ke skruži a zpět. Zákeřné na něm bylo to, že skupiny musely
nejprve na meziúkol nominovat jednoho svého člena, aniž by dopředu znaly
charakter disciplíny. Takže v některých skupinách rozhodně neběželi
nejsilnější či nejrychlejší jedinci. Po první etapě vedla překvapivě skupina
č. 5, která byla složena ze dvou nováčků a dvou členů, kteří se účastnili již
několika ročníků, ale převážně obsazovali spíš pozice na konci výsledkové
listiny. Druhá byla favorizovaná skupina č. 4 před skupinou č. 1; bodové
rozdíly byly však minimální, a proto bylo před druhou etapou ještě vše
otevřené. Na místě cíle naštěstí použitelná hospoda s dlouhou otevírací
dobou byla, a tak většina účastníků slavila úspěšné dojetí do cíle první etapy
až do pozdních nočních hodin.
Druhá etapa se nakonec netypicky ukázala být náročnější a delší, než ta první,
což ale nebylo původně až tak úplně v plánu; během plánování závodu se
u Chyše objevila neočekávaná uzávěrka, kvůli které musela být původně
plánovaná trasa odkloněna do táhlého prudkého stoupání na Bohuslav a Močidlec.
S otevřenými hospodami to opět bylo nevalné, v druhé části etapy
však už několik občerstvovacích možností naštěstí bylo. Většina skupin za
tímto účelem využila motorest v Lubenci, ovšem byla kvůli tomu nucena
sjet asi půl kilometru z plánované trasy.
Druhá etapa a celé vyhlášení výsledků se ovšem nesla v duchu protestu
skupiny č. 2, která nesouhlasila s vyhodnocením její odpovědi na
kontrolní otázku z první etapy, kde měl být uveden počet různých
souhlásek v názvu obce „Vojnín“. Správná odpověď byla 3, oni trvali na
tom, že 4, jelikož to první „n“ není „n“, ale „ň“, protože se tak vyslovuje.
Následovaly různé telefonáty a konzultace se všemožnými kapacitami na jazyk
český s výsledky přiklánějícími se k oběma stranám.
Protest skupiny byl nakonec zamítnut, a tak se musela spokojit „pouze“ s
celkovým druhým místem. Stejně by skončila ovšem i za předpokladu, že by jí
odpověď uznána byla. Odečíst ostatním skupinám body za odpověď 3 rozhodně
nešlo, protože i při pro skupinu č. 2 nejlepší možné interpretaci odpovědi šlo
maximálně tak uznat obě odpovědi jako správné, což by na celkovém pořadí nic
nezměnilo. Na prvním místě se umístila překvapivě na nováčky nejbohatší
skupina č. 5, která své vedení udržela navzdory tomu, že ve druhé etapě byl
jejich výsledek o poznání horší, „vybavená“ čtyřčlenná skupina č. 4 se nakonec
musela spokojit s bronzem. Na dalších místech skončily skupiny č. 1 a č.
5. Dopravu závodníků zpět do Karlových Varů zajistil opět cyklobus ev.č. 300.