Linka č. 19 byla zavedena 28.11.1987 po trase Tržnice – Panelárna – Otovice. Před jejím zavedením jezdila do Otovic linka č. 10 (Lidická – Tržnice – Panelárna – Otovice), která byla od uvedeného data zkrácena pouze na úsek Lidická – Tržnice.
Celá trasa linky vedla po těchto zastávkách: Tržnice – Elite – Jáchymovská – Silnice n.p. – Vřídlo VD – Elektrosvit – Na stezce – Kovošrot – Dalovice, žel.st. – Panelárna – Otovice, rozcestí – Otovice, OSS. Stejně jako předtím na lince č. 10, tak i na devatenáctce končila většina spojů u Panelárny, do Otovic zajíždělo jen několik spojů denně a tři spoje linky jely pouze od Tržnice k Elektrosvitu.
V roce 1990 se sice Otovice odtrhly od Karlových Varů, ale díky tomu, že jako samostatná obec na provoz linky začaly finančně přispívat, tak i v následujících třech letech jezdila linka č. 19 v téměř nezměněné podobě. Zlom přišel až v roce 1994, kdy se Otovice dostaly do finančních potíží a linku přestaly dotovat úplně. Z tohoto důvodu byly od 1.7.1994 některé spoje linky ukončeny už na Růžovém Vrchu, některé u Elektrosvitu a jen několik spojů denně jelo k Panelárně. Zastávky Otovice, rozcestí a Otovice, OSS zůstaly zcela bez obsluhy MHD.
Tento stav trval přesně půl roku. Do Otovic začala linka č. 19 opět jezdit 1. ledna 1995. Z úsporných důvodů se ale změnila její trasa z klasické obousměrné linky na jednosměrný okruh vedoucí po těchto zastávkách: Tržnice – Elite – Jáchymovská – Silnice s.p. – Vřídlo – Elektrosvit – Otovice, u pošty – Panelárna – Dalovice, žel.st. – Na pasece (dříve Kovošrot) – Na stezce – Elektrosvit – Vřídlo – Silnice s.p. – Jáchymovská – Elite – Tržnice. Do Otovic však jezdila jen necelá polovina spojů, ostatní stále končily u Elektrosvitu nebo na Růžovém Vrchu.
V květnu 1995 došlo k nepatrnému navýšení počtu spojů do Otovic a v této podobě pak jízdní řád vydržel beze změny až do konce roku 1997 a zřejmě nebylo v plánu jízdní řád měnit ani od 1.1.1998, ale díky chybě tehdejšího technika jízdních řádů nakonec ke změně došlo. V nově vyvěšených zastávkových jízdních řádech linky tehdy omylem vypadlo 5 spojů v odpolední špičce mezi Tržnicí a Růžovým Vrchem. Ve vozovém jízdním řádu pro řidiče ale tyto spoje zůstaly a tak jezdily i nadále (samozřejmě vždy téměř prázdné, protože s nimi jelo jen několik náhodných cestujících). Po několika dnech byla chyba odhalena, ale místo navrácení spojů do jízdního řádu byly tyto spoje naopak vyškrtnuty z jízdního řádu vozového a přestaly jezdit. Dotčený autobus pak stál každý den jen tak bez užitku dvě a půl hodiny v odpolední špičce u Tržnice (později byl stahován do garáží, kde držel zálohu).
1.1.1999 došlo v rámci úsporných opatření ke zkrácení zhruba poloviny sobotních a nedělních spojů pouze na Růžový Vrch. Tento jízdní řád ale platil jen do 5.4.1999, kdy linka na dlouhou dobu vyjela naposledy. Od 6.4.1999 byla totiž do Otovic v rámci velké optimalizace linkového vedení zavedena linka č. 5 a linka č. 19 tímto dnem zanikla. Zmíněná optimalizace byla vyvolána plánovanou výstavbou pasáže Ohře, kam se měly přesunout stanoviště autobusů MHD od městské tržnice a kvůli malé kapacitě nádraží byl požadavek na co nejmenší počet zde končících linek. K realizaci ale nikdy nedošlo.
Linka č. 19 byla znovu zavedena 1.1.2009, když se vyčlenila zpátky z linky č. 5. Její trasa je téměř stejná jako před jejím zrušením v roce 1999: Tržnice – Elite – Sedlecká – Růžový Vrch sídliště (dříve Růžový Vrch) – Fričova (dříve Silnice) – Kamenického (dříve Vřídlo) – Elektrosvit – Otovice, pošta – Otovice, panelárna – Nádraží Dalovice – Na Pasece – Na Stezce – Elektrosvit – Kamenického (dříve Vřídlo) – Fričova (dříve Silnice) – Růžový Vrch (dříve Jáchymovská) – Elite – Tržnice.
Na lince jsme kromě klasických Karos mohli potkat i kloubové Ikarusy 280. Ty byly na linku nasazovány ve špičkách pracovních dnů od zahájení jejího provozu až do srpna 1993. V následujícím období už na lince jezdily pouze Karosy a nyní jsou všechny spoje v režii nízkopodlažních autobusů.
Jízdní řád linky č. 19 platný od 29.6.1991
Jízdní řád linky č. 19 platný od 1.1.1995
Jízdní řád linky č. 19 platný od 1.1.2009
Ukázka vozového jízdního řádu z roku 1995
|