Několik posledních let bylo pořadateli závodu uvažováno o přesunutí místa
startu někam mimo Karlovy Vary. Důvod toho je nasnadě – v okolí Karlových
Varů byla během předešlých ročníků projeta většina silnic a cest a vymyslet
zcela novou trasu se stávalo čím dál tím obtížnější. A jelikož v únoru
2005 došlo k zavření osvědčeného místa startu – restaurace u Doubků,
bylo tak o přesunutí startu rozhodnuto.
Jedenáctý ročník K293 TOUR se po roční odmlce konal opět jako dvoudenní –
o víkendu 10. a 11. září 2005. Startovalo se ve Žluticích, kam byl od
karlovarského horního nádraží vypraven pro účastníky závodu autobus. To mělo
velmi pozitivní efekt především v tom, že v místě startu byla
většina účastníků včas.
Na start se dostavilo 17 závodníků a ti vytvořili 7 družstev:
1. Eva Sedláková, Petr Sedlák, Olga Hofmanová, Helena Nyklová 2
2. Zbyněk Tlučhoř, Ivana Nejtková
3. Hana Menclová, Albert Regner
4. Kamila Hofmanová, Roman Švec
5. Helena Nyklová, Jiří Matoušek, Jan Nykl
6. Jakub Mráz, Slávka Havelková
7. Alena Kostková, Jakub Votápek
Trasa 1. etapy vedla ze Žlutic směrem na Chyše. Zde už někteří závodníci
neodolali a navštívili místní cukrárnu. Necelé 4 kilometry před Lubencem trasa
odbočila a přivedla závodníky do obce Žďárek, kde měli zjistit jaký rozsah má
stupnice teploměru na domě č. 47. Když už se několikátý člověk po sobě díval
na dotyčný teploměr, zakryla ho majitelka domu hadrem, a tak některé skupiny
měly úkol trochu ztížený, ale poradily si.
Kilometr za Žďárkem dorazila družstva k rozcestníku „Pod Horkou“. A ač se
zde mělo pokračovat stále rovně, odbočovala postupně jednotlivá družstva
shodně doleva z prudkého kopce směrem na obec Vítkovice. Pořadatelé
nejdříve toto počínání závodníků nechápali, ale vysvětlení se záhy našlo.
Prospekt totiž posílal závodníky do směru s nejnižším součtem
kilometrických údajů a zatímco při plánování závodu to bylo rovně, těsně před
závodem Klub českých turistů cedule na rozcestníku vyměnil a přidal novou
ceduli s nejnižším kilometrickým údajem směrem na Vítkovice.
Závodníci družstev č. 1, 2 a 4 tak absolvovali neplánovaný sjezd prudkým
kopcem dolů a následně nepříjemný návrat nahoru. Ostatní už byli organizátory
o situaci vyrozuměni, a tak v rámci fair-play byl třem jmenovaným
skupinám prodloužen časový limit o 20 minut. Pořadí průjezdů družstev se
samozřejmě díky tomuto problému proházelo – od rozcestníku se na další úsek
závodu vydalo ve 12.15 hodin nejdříve družstvo č. 3, po patnácti minutách
družstva č. 2 a 4, chvíli po nich č. 1, ve 13.00 hodin družstvo č. 7, po
deseti minutách družstvo č. 6 a po další půl hodině družstvo č. 5, které
uzavíralo peloton závodníků už z místa startu, protože startovalo o
30 minut později.
Trasa dále vedla přes Kračín do Tisu u Blatna, lesní asfaltkou přes
rekreační středisko Sklárna k Černému rybníku, z prudkého kopce do
Rabštejna nad Střelou a prudkým kopcem nahoru zpět k Černému rybníku.
U Černého rybníka čekali na závodníky pořadatelé a zatímco skupinu č. 5
zde zastihli těsně po 15. hodině ještě při prvním průjezdu, v následující
hodině sem skupiny č. 2, 7, 4, 3 a 1 dojížděly v uvedeném pořadí podruhé
– už po absolvovaném kolečku přes Rabštejn.
Od těchto okamžiků se však začalo kazit do té doby celkem pěkné počasí. Modrou
oblohu začaly postupně zahalovat mraky a vypadalo to na pořádný déšť. Navíc
v těchto okamžicích jeden člen družstva č. 6 píchnul, a protože nikdo
v družstvu neměl pumpičku, nevypadala tato situace vůbec růžově. V
16.06 hodin obdrželi pořadatelé od této skupiny SMS-ku: „Jsme v prdeli
někde za pingpongovejma stolama. Neopravitelný defekt. Navíc tu není signál.
Pokračujem dle prospektu dál pěšky. Žádáme o vyslání servisního vozidla…“
Naštěstí toto družstvo dorazilo pěšky k Černému rybníku právě v
okamžiku, kdy sem podruhé dorazilo i družstvo č. 5. To jim pomohlo
píchlou duši opravit a stalo se tak dalším družstvem, které si od pořadatelů
vysloužilo bonusových 20 minut k časovému limitu etapy. To už odbyla 17.
hodina a spustil se pořádný déšť, který vůbec nechtěl ustat.
Kvůli velké časové ztrátě se družstvo č. 6 rozhodlo vynechat kolečko přes
Rabštejn a pokračovalo dále přes Žihli, Potvorov, Řemešín a Horní Hradiště do
Plasů, kde byl cíl 1. etapy. Sem za stále neustávajícího deště dorazili v
krátkém sledu po sobě družstva č. 4, 2, 1, 3, 5 a 7 a asi s 30 minutovým
odstupem i zbývající družstvo č. 6. Časový limit se podařilo splnit všem
družstvům – prodloužení limitu o 20 minut tak žádné ze čtyř družstev,
kterých se to týkalo, nevyužilo.
Ve 20 hodin pořadatelé vyhlásili výsledky po první etapě a na přání závodníků
odtajnili i místo, kde se všichni nacházeli – obec Plasy totiž nebyla ve
směru, kterým do ní všichni dorazili, nijak označena. První etapu vyhrálo
družstvo č. 3, druhé skončilo družstvo č. 5 a třetí družstvo č. 1. Na sedmém
místě bylo vyhlášeno družstvo č. 4, ale po uznaném protestu ohledně otázky na
počet bílých pruhů na závoře, kterých bylo díky oboustrannému rozdělenému
provedení o deset více než bylo vidět ze silnice, se toto družstvo
posunulo v průběžném pořadí o dvě příčky nahoru.
Původně měl na závodníky čekat ještě meziúkol, ale protože už všichni měli
velký hlad a deštivé počasí neustávalo, byl meziúkol přesunut na druhý den
ráno. Večeři všichni účastníci absolvovali v nedaleké pizzerii a kolem
jedenácté hodiny večer se šlo spořádaně spát.
Ráno vstávali závodníci do zamračeného dne, ale alespoň nepršelo. Těsně před
startem čekal na všechny odložený meziúkol. Tím bylo naplnit prázdnou mísu
vodou z 20 metrů vzdáleného kbelíku pouze za pomocí malých kelímků.
O pořadí meziúkolu rozhodoval dosažený čas. Ten mělo nejlepší družstvo č.
4 (1:15), jen o vteřinu horší bylo družstvo č. 7.
Druhá etapa vedla nejdříve lesní cestou přes tzv. Habrový dolík, dále přes
obce Mrtník, Loza a Dolní Bělá a kolem Černého rybníka (shodně pojmenovaného
jako toho v první etapě, ale jinak úplně jiného) do malebné obce Špankov.
A zatímco krátce po startu etapy začalo pršet, v 11.27, kdy do Špankova
dorazilo družstvo č. 1, už nepršelo a z pod mraků začínalo vykukovat
sluníčko. V rozmezí 20 minut sem dále dorazila v zatím nezměněném
pořadí družstva č. 2, 3 a 4. Jediným družstvem mimo pořadí bylo družstvo č. 5,
které stejně jako v etapě první startovalo o půl hodinu déle. Ve
12.15 hodin tak Špankovem projelo nejdříve družstvo č. 6, následované družstvy
č. 5 a 7.
Trasa dále pokračovala pohodovým čtrnáctikilometrovým lesním úsekem, který
závodníky přivedl do Manětína. To už se mraky roztáhly a hřející slunce všem
závodníkům zlepšilo náladu. Do Manětína jednotlivé skupiny dorazily mezi 13. a
14. hodinou. Snad všichni zde plánovali oběd, ale protože zdejší jediná
funkční restaurace otevírala ve 14.00 hodin, rozdělili se závodníci do dvou
skupin – zatímco někteří pokračovali bez oběda dále, druzí si na otevření
Zámecké restaurace počkali.
Poslední úsek 2. etapy vedl přes Pšov do výchozího místa závodu – Žlutic. Sem
dorazila družstva kolem půl čtvrté odpoledne a bez výjimky se všem stejně jako
předešlý den podařilo časový limit splnit. Při dojezdu poslední skupiny sice
opět začínalo pršet, to už ale nikomu moc nevadilo, protože vyhlašování
výsledků probíhalo v restauraci u Richterů. Ve druhé etapě se vedlo
nejlépe družstvu č. 2, za ním skončilo družstvo č. 3 a na třetím místě
družstvo č. 6.
Na závěr ještě jedna zajímavost. Družstvo č. 6 sice skončilo celkově na pátém
místě, mohlo ale skončit dokonce první. K tomu mu scházelo přesně tolik
bodů, kolik bylo v 1. etapě za kontrolní otázky na okruhu kolem
Rabštejna. Ten ale toto družstvo vynechalo.