Jubilejní 10. ročník závodu K293 TOUR se s podtitulem „Best of“ uskutečnil
poprvé v historii jako třídenní. Přestože pořadatelé vyhlásili termín závodu
(sobota 11. až pondělí 13. září 2004) téměř dva roky dopředu, našli se
závodníci, neschopní zajistit si na pondělí volno. Větším zklamáním ale byla
vůbec nízká účast – v ročníku, který byl poskládán „z toho nejlepšího“
z předchozích devíti závodů, byla pořadateli očekávána účast rekordní –
vždyť těch předešlých závodů se zúčastnily celé čtyři desítky závodníků. Ale
na start se jich dostavilo jen čtrnáct.
Mnohokrát v minulosti se na tomto místě psávalo o pozdních příjezdech
závodníků na start. Kvůli tomuto nešvaru byla dokonce od 7. ročníku změněna
pravidla a zavedena penalizace. Tentokrát však na start, který se opět
uskutečnil na již osvědčeném místě v restauraci U Doubku, dorazili
všichni závodníci včas – narozdíl od pořadatelů, kteří dorazili až těsně po
desáté hodině, která byla oficiálním časem startu závodu.
Závodníci vytvořili těchto pět družstev:
1. Albert Regner, Hana Menclová
2. Zbyněk Tlučhoř, Petr Nejtek ml., Ivana Nejtková
3. Eva Sedláková, Petr Sedlák, Helena Nyklová, Helena Nyklová 2, Jiří Matoušek
4. Alena Kostková, Jakub Votápek
5. Jan Nykl, Tomáš Gajar
První družstvo, které startovalo v 10.20 hodin, sice ještě odjíždělo za
mírného mrholení, ale během dopoledne se mraky roztáhly a závodníci tak
absolvovali první etapu za celkem příjemného počasí, když nebyla ani velká
zima, ale ani velké vedro.
Trasa vedla přes Hůrky a Olšová Vrata ke golfovému hřišti a dále z větší části
cestou na Šemnickou skálu. Ta závodníkům připomněla 1. ročník (1995), stejně
tak jako místo první obálky s otázkami u betonové skruže poblíž Beraního
Dvora. Dále se pokračovalo k řece Ohři a následně na závodníky čekal první
z větších kopců – tříkilometrový stoupák přes Pulovice do Boru. V tomto kopci
již bylo pořadí skupin promíchané. Po nejrychlejším družstvu č. 1 (v půlce
kopce bylo ve 12.05 hodin) následovala ve 12.35 společně družstva č. 4 a 5,
o pár minut později č. 2 a nakonec ve 12.50 hodin družstvo č. 3.
Z Boru, kde k nelibosti některých skupin bylo ve zdejší hospůdce U
Soptíka otevřeno až od 16 hodin a kde stejně jako v 9. ročníku (2003) měli
závodníci poznat typ autobusu na značce zastávky, se pokračovalo přes Sadov a
Velký Rybník do Ruprechtova. Na Velkém Rybníce si udělala většina družstev
přestávku – družstvo č. 1 sem dorazilo ve 13.10 hodin a sedlo si na zahrádku
zavřené hospody U hastrmana, družstvo č. 5, které dorazilo ve 13.25, se
se zavřenou hospodou nesmířilo a zamířilo do nedaleké hospody „Na pláži“,
družstvo č. 4, které na předchozí družstvo ztrácelo 5 minut, tuto ztrátu bez
problémů zlikvidovalo, když si pouze doplnilo tekutiny v nedalekém obchůdku.
Ostatní družstva sem dorazila až kolem čtrnácté hodiny.
Cesta dále pokračovala do Odeře, kde na osamocené skále závodníci našli další
obálku s otázkami – stejně jako ve 2. ročníku (1996), a dále lesem přes
rozcestí Velflík do Perninku. Během této cesty čekalo na závodníky několik
náročných úseků – zejména úsek u posedu s okénky, jehož příčky a okénka
závodníci počítali už v 5. ročníku (1999). A zatímco závodníci zdolávali tuto
nelehkou cestu, pořadatelé si udělali výlet do Jindřichovic, kde na zítřejší
etapu nainstalovali obálku s otázkami na pověstný ostrůvek jindřichovického
rybníku.
Hned na začátku Perninku čekal na závodníky fyzický úkol. U domu č. 70
byla pro každou skupinu připravena hromada deseti velkých dřevěných špalků a
úkolem nebylo nic jiného, než jejich rozštípání. Sem jednotlivá družstva
dorazila kolem 16. hodiny, a to v přesně takovém pořadí, v jakém odstartovala.
Za předvedený výkon byly skupiny obodovány nezávislým rozhodčím v rozsahu 0 až
25 bodů. Nejvíce bodů obdržela družstva č. 3 a 5 (obě po 20). Na tomto
stanovišti vzdala závod Hana Menclová, a tak se družstvo č. 1 stalo jen
jednočlenným.
Z Perninku dále závod pokračoval přes Abertamy a Hřebečnou. Na konci
Hřebečné se závodníci trochu prošli i po poli, když měli zjistit číslo
domu, který se nacházel u nedalekého lesa asi 500 metrů vpravo od
silnice. Dále závodníci dojeli k tankodromu nad Hřebečnou, kde stejně jako ve
3. ročníku (1997) našli skrytou obálku a zároveň se dostali do nejvyššího
místa závodu – 1030 metrů nad mořem. Odtud se pokračovalo z větší části cestou
do Perninku, za kterým si závodníci mohli vychutnat šest a půl kilometrový
úsek z kopce a bez úkolů do Nejdku. Cílovým místem etapy byla chata Vysoká
Jedle, nacházející se asi 3 km západním směrem od Nejdku a – především – 120
výškových metrů nad Nejdkem.
Do cíle dorazila většina družstev těsně po limitu (kromě družstva č. 4, které
stihlo limit přesně, a družstva č. 3, které naopak limit nestihlo o celou
1 hodinu a 36 minut). Vzhledem k velké náročnosti etapy, byl pořadateli zvolen
nenáročný a jednoduchý meziúkol – odhadnout délku nakreslené úsečky – stejně
tak jako ve 4. ročníku (1998). Tentokrát měla úsečka 93 mm a nejlepšího odhadu
dosáhla skupina č. 1, když tipovala 95 mm. Následovalo vyhlášení průběžných
výsledků a přesun do Nejdku na večeři. V první etapě si nejlépe vedlo družstvo
č. 4, druhé skončilo družstvo č. 2 a třetí družstvo č. 1.
Do druhé etapy odstartovala už jen družstva čtyři. Po skončení 1. etapy totiž
závod vzdal i druhý člen skupiny č. 1 – Albert Regner. Start etapy
doprovázelo opět mrholení, to se ale narozdíl od předešlého dne v krátké době
proměnilo v hustý déšť. Trasa vedla nejdříve lesními cestami přes kopec do
Vysoké Pece a dále po silnici do Nových Hamrů, kde se odbočilo směrem na Horní
Blatnou. Na konci Nových Hamrů závodníci zjistili, že v domě č. 35 přebývá
nervózní důchodce, a krátce nato našli i první obálku.
Následovalo dvoukilometrové stoupání, po němž závodníci odbočili ze silnice na
lesní cestu a stejně tak jako ve 3. ročníku (1997) absolvovali asi
čtyřkilometrový úsek kolem lapačů a posedů, který byl místy opravdu těžkým
terénem. Když se závodníci opět dostali na asfaltku, pokračovali spojkou na
Přebuz, na jejímž začátku byla u dřevěné boudy schována druhá obálka.
Jedna ze dvou obálkových otázek však nešla zodpovědět vůbec lehce. O 300
metrů dále totiž jednotlivá družstva měla zjistit, jaký nápis se nachází na
pile, která byla umístěna na druhém břehu říčky. Z cesty pila vidět nebyla, a
tak závodníkům nezbylo než buď přelézt přes velmi kluzkou kulatou kládu a nebo
se přebrodit. Vzhledem k deštivému počasí volila většina skupin cestu vodou.
Cestou do Přebuzi se začalo konečně lepšit počasí – přestalo pršet a pomalu
začalo z pod mraků vykukovat i sluníčko. Těsně před Přebuzí se závodníci
na chvíli zastavili u pořadatelů, kteří opravovali nepojízdné
pořadatelské vozidlo. Nejdříve sem kolem 14. hodiny dorazila skupina č. 5,
krátce po ní skupina č. 2, dále ve 14.20 skupina č. 4 a nakonec v půl třetí
skupina č. 3. Zatímco většina skupin měla největší starost o to, aby do
cíle dorazily včas zásoby jídla a pití, členové skupiny č. 3 se aktivně
zapojili do opravy pořadatelského vozidla. Jelikož je to zdrželo přes dvě
hodiny, slíbili jim pořadatelé za to nějaký ten bonus v podobě mírnějšího
časového limitu.
Z Přebuzi, kde se většina družstev občerstvila ve zdejší restauraci, se
dále pokračovalo směrem na Rudné. Cestou závodníci našli třetí obálku,
v nejvyšším místě silnice odbočili do Liščího údolí a absolvovali pohodový
čtyřkilometrový úsek po asfaltce z kopce. Stejně jako ve 2. ročníku (1996) se
cestou zastavili u osamocené skály, aby zde vyřešili početní kontrolní
otázku, a stejně jako v ročníku třetím (1997) opsali na konci asfaltky číslo
z transformátoru.
Dále se pokračovalo už za slunečného počasí z větší části lesem po cestě
oblastí zvanou „Poušť“ až k Jindřichovicím, kde na závodníky čekala čtvrtá
obálka – stejně jako ve 4. ročníku (1998). A nebyla umístěna nikde jinde, než
na ostrůvku uprostřed rybníka. Závodníci se dlouho nemohli odhodlat
k doplavání na ostrůvek a obálku hledali na břehu. Nakonec přece jen na
ostrůvek doplavali tři závodníci. Jediným družstvem, které od získání obálky
zcela upustilo, bylo družstvo č. 2. Kousek před jindřichovickým rybníkem však
již podruhé zůstalo stát nepojízdné pořadatelské vozidlo. A podruhé nabídlo
pořadatelům pomocnou ruku družstvo č. 3, když zde jeho členové strávili celou
hodinu.
Od jindřichovického rybníka se pokračovalo přes Hradeckou a Poušť do Suché a
Nejdku. Cestou na závodníky čekala poslední pátá obálka a ještě trochu toho
hledání, když stejně jako ve 4. ročníku (1998) bylo na nejdeckém hřbitově
úkolem zjistit, kdy se narodila Klara Himml. Závěrečný výšlap z Nejdku na
Vysokou Jedli byl již všem závodníkům dobře známý z předešlé etapy.
Náročný časový limit 7 hodin se nepodařilo splnit žádné skupině. Nejrychlejší
skupina č. 2 přijela 5 minut po limitu, naopak nejpomalejší skupina č. 3 celé
3 hodiny po limitu. U skupiny č. 3 však bylo přihlédnuto k pomoci při
„zpojízdňování“ pořadatelského vozidla a dojetí po limitu jí nebylo
penalizováno, čímž se tato skupina ve 2. etapě umístila na 1. místě, když její
členové získali zároveň i nejvíce bodů za odpovědi na kontrolní a
teoretické otázky. Druhé místo obhájilo družstvo č. 2, třetí skončilo družstvo
č. 4. A protože nakonec dorazilo i pořadatelské vozidlo se všemi
nakoupenými zásobami, nemuselo se tentokrát chodit na večeři do Nejdku.
Třetí etapa byla oproti etapám předchozím mnohem pohodovější a také nejkratší.
Navíc ji po celý den doprovázelo polojasné počasí bez jakýchkoli srážek.
Závodníci si nejdříve sjeli tříkilometrový klesák do Nejdku a následně se
vydali lesem po silnici do Božičan. Před nimi však nejdříve získali první
obálku a u stromu s červeným křížem a číslem 23 si v podobě kontrolní
otázky připomněli 4. ročník (1998).
Z Božičan se pokračovalo přes Chodov a Nové Sedlo do Lokte. Během této
cesty si závodníci zopakovali dvě otázky z 6. ročníku (2000), když spočítali
červené pruhy na závoře u odbočky k lomu a když krátce po nalezení druhé
obálky sečetli čísla na garážích v Novém Sedle.
V Lokti závodníci našli již třetí obálku a poprvé v etapě opustili
asfaltku a vydali se lesní cestou do Bošířan. Zde je čekal nejnáročnější úsek
etapy – stejně jako v 6. ročníku (2000). Navíc některé skupiny asi 1 kilometr
před Bošířany ztratili čas hledáním správné cesty, když díky naskládaným
kládám se křižovatka čtyř cest jevila jen jako křižovatka tvaru T. Nejvíce
zřejmě bloudilo družstvo, od kterého přišla pořadatelům SMS-ka „Kd prospekt je
na h. Jsme nekde v pr.!“. Pořadatelé čekali na závodníky právě v Bošířanech,
kam nakonec dorazily postupně všechny skupiny v rozmezí mezi 12.58 a 13.43
hodin, a to přesně v takovém pořadí, v jakém odstartovaly.
Dále se už pokračovalo výhradně po asfaltce – v protisměru trasy 8. ročníku
(2002) přes Kfely, za kterými na závodníky čekala poslední čtvrtá obálka, kus
po plzeňské silnici, pak dvoukilometrovým stoupákem do Stanovic a kolem
přehrady do Kolové. V ní na závodníky čekala i poslední kontrolní otázka
v podobě letopočtu na transformátoru u křižovatky – stejně jako v 7.
ročníku (2001).
Cílovým místem závodů bylo opět pohostinství U Doubku. Narozdíl od
předešlých etap dorazili všichni do cíle před vypršením limitu, a tak nedošlo
na žádné bodové penalizace. V etapě si nejlépe vedlo družstvo č. 2, které
nakonec i celý závod vyhrálo. Druhé bylo družstvo č. 5 a třetí družstvo
č. 4.